van indonesia via singapore naar cambodja! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Asger van Deursen en Carlijn Maessen - WaarBenJij.nu van indonesia via singapore naar cambodja! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Asger van Deursen en Carlijn Maessen - WaarBenJij.nu

van indonesia via singapore naar cambodja!

Door: carlijn

Blijf op de hoogte en volg Asger van Deursen en Carlijn Maessen

23 Maart 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Als je het naar je zin hebt dan vliegt de tijd, en vergeet je ook dat het weer eens tijd word voor een reisupdate. Dus bij deze waar waren we gebleven. We hadden de slow ferry vanuit kuta lombok terug naar bali, waar we onze laatste dagen nog zullen spenderen in kuta bali. Na enkele weken gelede cold turkey te zijn afgekickt van kipnuggets en happy meals heeft asger weer een craving gekregen in Maccie Dee's. Dus op kuta lombok werd mij al ff haarfijn duidelijk gemaakt dat zodra we ons zouden bevinden op kuta bali we naar de eerste de beste mcdonalds zouden gaan.. dus het hostel was vrij snel gevonden, en wij gingen ons ff ongegeneerd volschuiven. Na naar buiten te zijn gerold, maakte we nog ff een ommetje en dronken een pilsje.

De volgende dag blijkt kuta een shoppingwalhalla voor asger te zijn met om elke 5 meter wel weer een nieuwe surf of skateshop.. voor de verandering was er eens te veel keus. Dit heb ik in al die jaren toch nog nooit mogen meemaken.

Voor de volgende dag huren we weer een scheurmobiel en rijden naar het zuidelijke puntje waar de legendarische surfbreaks van Ulu Watu zich bevinden. Waar we wel 50 surfers de ene na de andere gigantische golven zien nemen. Het kuta bali is toch echt een gigantische wereld van verschil als je het vergelijkt met de andere plek waar we op bali zijn geweest. Dit is toch wel het meest toeristische stukje bali, waar de happy hours en de taxi drivers je om de oren vliegen. Niet helemaal ons ding, maar ach zo voor de verandering.

5 maart hebben we de vlucht die ons naar singapore brengt, of zoals je beter kunt stellen shopapore. Ik denk dat heel veel europese steden nog wel een puntje kunnen zuigen aan de netheid en toegankelijkheid van singapore. Maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat de prijzen gewoon hetzelfde zijn als in nederland. We betalen 13 euro voor een dorm slaapplek, terwijl je in de rest van azie daar toch een luxe 2 persoonskamer voor kunt vinden.

Singapore is wel ff een verademing met al het georganiseerde verkeer, geen ongedierte en mensen die shit aan je willen verkopen. Maar aan de andere kant verveeld dat ook wel weer na een aantal dagen. En serieus 90% van alle mensen lopen in overhemd of mantelpak, hier doen ze niet aan casual friday.
We gaan een keer naar de film, naar een paar van de ontelbare shoppingmalls en naar het super de luxe openbare park waar ze een dome hebben gebouwd met daarin een ander klimaat waardoor ze een cloud forest kunnen laten groeien.

Na 6 dagen Singapore kijken we wel weer uit naar een beetje leven in de brouwerij, en hopen dat te vinden in Phnom Penh Cambodja.

Het internationale airport kun je vergelijken met maastricht airport, niet bepaald noemenswaardig maarja wat wil je na singapore.
We vinden een hostel met kamertjes van poppenhuis formaat, daar waar zelfs een laaf nog zijn hoofd stoot aan het plafond.
We zitten bijna langs het koninklijk paleis dat aan de rivier ligt. ' S avonds gaan we een beetje mensen kijken en maken meteen goed gebruik van de happy hours en Angkor draughts. De eerste indrukken zijn zeer goed van Cambodja, met veel lachende locals en het valt ons op dat Cambodja toch meer een ander soort toeristen aantrekt. Een stuk minder het Zon, Zuipen en Ziekenhuis volk dat je toch meer zag in Thailand.

En dan is het zover na vele jaren van wikken en wegen.. Asger gaat dan toch eindelijk zijn GoPro aanschaffen. Na veel wiskundige formules erop te hebben losgelaten is hij erachter gekomen dat hij de GoPro het goedkoopst kan aanschaffen in phnom penh. Dus de volgende dag kan hij eindelijk zijn tweede grote liefde in ontvangst nemen.
En die moet natuurlijk meteen veelvuldig getest worden.
Om dit memorabele moment te vieren na al die jaren van koestering eten we 's avonds sushi.

Voor de volgende dag hebben we een dag gepland die niet bepaald in het teken staat van vreugde. We bezoeken de Tuol Sleng gevangenis. Deze middelbare school deed tijdens het rode Khmer regime dienst als verhoor en martel gevangenis. Als iemand had bekend na de vele onmenselijke dingen die daar werden uitgevoerd op personen, werd deze overgebracht naar de killing fields. Wat voor zich spreekt.
Elke gevangen werd gefotografeerd bij binnenkomst. En ook alle gruwelen werden gedocumenteerd. De gevangenis ziet er nog precies zo uit als de rode khmer hem heeft achtergelaten. Veel mensen uit Cambodja komen hier ook kijken naar de duizenden foto's van gevangenen in de hoop dat ze een familielid kunnen vinden die tijdens het regime is verdwenen. Zo heeft elke familie in cambodja wel een of meerdere familieleden die door deze tragedie om het leven zijn gekomen. Een fascinerende maar vooral zeer tragische en gruwelijke geschiedenis, die eigenlijk nog niet eens zo heel lang gelden heeft plaatsgevonden.

Na de gevangenis willen we graag wat stoom af blazen en wat luchtigs doen, en bezoeken de nabijgelegen rusische markt. Waar werkelijk alles te koop is van backstreetboys cassettebandjes tot boedhistische penisvogel beeldjes.

De volgende dag verplaatsen we ons met de fiets door phnom penh.
Wat tempels, supermarkten en nog wat lokale markten. Per fiets is het allemaal net iets minder vermoeiend dan te voet in de broeiende hitte 's middags. En voor de volgende dag besluiten we een buskaartje te kopen voor Kampot, een frans koloniaal rivierstadje in het zuiden van Cambodja.

Na een busrit van 4 uur komen we laat in de morgen aan in Kampot. We willen graag een bungalow fixen aan de rivierkant omdat je daar gratis kunt windsurfen en suppen bij de guesthouses. Maar helaas zit alles al vol. Dus verplaatsen we ons wat meer naar het centrum van de stad en komen terecht bij een super aardig chinees cambodjaans gezin met guesthouse. Na alle bagage te hebben gedropt gaan we op verkenning en komen erachter dat Kampot een heel chille sfeer heeft met rustige straatjes en veel goede restaurants en cafe's. Voor de volgende dag huren we weer een fiets en gaan opzoek naar de nabijgelegen grotten. Anderhalf uur verder staan we bij de ingang van de grot waar lokale kinderen voor een paar dollar je graag alles in, om en op de grot laten zien. Mits je een zaklamp hebt. De koelte van de grot doet ons goed voor anderhalf uur en daarna gaan we weer verder te fiets in de brandende zon.

De volgende dag gaan we nog naar het nabijgelegen Bogor national park, waar een aantal oude verlaten gebouwen zich bevinden, waaronder een oud koloniaal frans casino. Tijdens het rode khmer regine kwam dit alles leeg te staan en is daarna nooit meer opnieuw in gebruik genomen. En daarna sluiten we onze dag af met een tochtje over de rivier en een drankje.
Vervolgens gaan we op tijd naar bed, want we hebben weer een vroege bus die ons meeneemt naar Sihanoukville. De plek voor weer wat oud en vertrouwd zon, zee en strand.