bounty islands and happy hours - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Asger van Deursen en Carlijn Maessen - WaarBenJij.nu bounty islands and happy hours - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Asger van Deursen en Carlijn Maessen - WaarBenJij.nu

bounty islands and happy hours

Door: asger

Blijf op de hoogte en volg Asger van Deursen en Carlijn Maessen

02 Maart 2014 | Indonesië, Gili Air

Padang bai, het vetrekpunt van onze fastboot to the gilis. De 3 bounty eilandjes noordwestelijk van lombok zijn een van de meest bezochte eilandjes van de archipel..dit natuurlijk niet zonder reden! Vele verhalen gehoord en gelezen over de drieling..alle drie iets anders en voor ieder wat wils. Wij wilde rust maar ook niet te..we kozen als eerste voor gili air..
De volgende morgen vertrok onze fastboot en na een dik uur stonden we toch echt op een bountyeiland! De eilandjes hebben geen wegen..geen autos en ook geen brommers, enkel alleen zandwegen en veel ponys met karretjes! Geen ideale plek voor een ankie van grunsven om te ontsnappen aan haar werkweek. Als eerste checkte we in bij een hostel, bleek een prima kamer..totdat we erachter kwamen dat we m deelde met een sufkeutel! Achja even vrolijk lachen en hoppa het eiland verkennen. Na wat rondgepatert te hebben stuitte we op een loenzende zacht pratende maar chille indonesier die ons zijn bungalows wel echt wilde laten.zien..Banana cottages! Voor een prikkie konden we ook hier slapen..en dus besloten we om snel weer uit te checken bij de sufkeutel doormiddel van een slappe smoes! Even goede vrienden!

Dag 1 childe we maximaal, wat rondwandelen..lekker eten..maar ook vooral lekker drinken. Het wel bekende happy hour was ongeveer van 4 tot 8 bij de meeste barretjes..2 cocktails voor de prijs van een, maar ook goedkopere bieries!

Dag 2 huurde we snorkelsets en verkende we de omliggende reefs. Gili air is het eiland met de mooiste reefs eromheen..en op nog geen steenworp afstand van het strand danste de gekleurde koraalplantjes al vrolijk mee in de stroming. Carlijn..met uv50surfshirt en legging aka ninjasnorkel was niet van plan te verbranden..zoals de meeste touristen wel doen! Ikzelf had ook maar ff een shirtje aangedaan. Na een liter vaseline in mn snor te hebben gesmeerd kwam er eindelijk geen water meer in mn goggle..toch echt het eerste nadeel ondervonden van niet scheren..
Na een stukje zwemmen kwamen we aan bij de rand van het reef..vanaf hier had je mooi zicht op de vissen en het koraal. Echt onwijs vet om te zwemmen door al die gekleurde visjes en boven de gekleurde plantjes en andere vreemde shit! De vissen waren helemaal niet schuw..je kon ze bijna pakken! Het water was ook super helder..en lauwwarm. Ideale combo dus! Na een middag zwemmen op de set van finding nemo stuitte we plots op een zeeschildpad! Zo groot als een putdeksel..lag hij te chillen op een stuk koraal. Geniaal mooie beesten! We lagen stil in het water..om m niet te laten schrikken! Na een tijd ging ie lucht happen..en verder de diepte in. Echt super vet om al die beesten van dichtbij in het wild te zien!
Voldaan van al het moois wat we de dag hadden gezien aten we wederom lekker en sliepen daarna zeer goed in ons prive bungalowtje met buitendouche, haha.

Dag 3 stond in het tekem van NIKS. Beetje lezen en liggen op het strand..met links en rechts..niemand..en voor ons een turqoise zee.
Af en toe liepen we eens door de "hoofdstraat" waar alle bediende je in hun restaurantje willen hebben. Ze zijn hier helemaal niet pusherig zoals op andere plekken in indonesie. En daarom was het soms lastig om ze teleur te stellen haha. Blues cafes.reggae bars.. chille lounge cafes en ga zo maar door! We hebben ze allemaal wel een keer bezocht.

Dag 4 besloten we na het verjaardagsontbijt van.mevrouw maessen nog eens te snorkelen. Niet alleen omdat het carlijns verjaardag was en zij mocht bepalen wat we gingen doen..maar ook omdat het de vorige keer zo vet was. carlijn wederom in haar ninja outfit en ik met tshirt. Vissen in alle kleuren van de regenboog, een zeeslang, een dikke sidder aal en 3 zeeschildpadden..meer konden we niet vinden in het heldere zeewater. Ongelooflijk gaaf al die beesten. Af en toe kwam er een snorkelgroep langs waarbij 1 iemand de vissen ging voeren..binnen no time een dertigtal vissen om je heen!
Smiddags aten we mexicaans en avonds genoten we van onze cocktails en biertjes met op de achtergrond dik onweer boven zee..en chille muziek. Ditmaal bij de meest kekke bar/restaurant van het eiland. Al met al een geslaagde verjaardag voor carlijn!

Dag 5 wilde we eigelijk de andere eilandjes bezoeken..maar na het babbelen met een operator hadden we eigelijk niet meer zon zin..gili air vonden we al chill genoeg! We besloten het eiland eens helemaal rond te lopen en kwamen uit op de punt..mega rustig..super mooie bar ..ultiem chille dus! Tegen de avond aan ontstond er extreem slecht weer boven zee..we konden zeker 4 mini tornados tellen!
De laatste morgen op dit toffe plekje genoten we nog even van het lekkere ontbijt en degelijke fruitshakes. Om half 9 zou de boot ons naar onze volgende bestemming brengen.

Kuta lombok!
Na een korte boottrip stapte we in een busje wat vervolgens langs 10 hostels reed om allemaal mensen op te halen en weer af te zetten..ach wat boeide ons het ook..als we er maar kwamen. Gelukkig weigerde een dikke spanjaard mee te gaan met dit busje..omdat ie meende een prive taxi te hebben geboekt..meer plaats voor ons! Na 2 uur kwamen we aan in kuta op lombok. Lombok is het eiland rechts naast bali..een stuk minder ontwikkeld en veel rustiger. Na een paar hostels vonden we eindelijk een goede kamer in een hostelcomplex met een zwembad!
Na onze zooi te hebben gedumpt op de kamer namen we een kijkje op het strand. Nog nooit heb ik zoveel mensen iets proberen te zien verkopen aan 2 mensen. Na 3 minuten te hebben gezeten kwamen er eerst 5 vrouwen met stapels sarongs (lappen stof met kekke prints) naar ons toe..gevolgd door nog eens 10. Gevolgd door 12 kids die armbandjes proberen te slijten..gevolgd door kokosnoot verkopers en owja ook nog tshirts. heel sick! Maar dat terzijde, de stranden in kuta zijn ontiegelijk mooi! En het dorpje heeft een chille surf vibe. Na wat lopen besluiten we wat te eten en te chillen bij de pool!

De dag erna huren we een scooter en crossen we langs alle bounty stranden van kuta. En brengen een bezoek aan het restaurantje met het mooiste uitzicht van lombok!
Owja, de scooterverhuurde had vond hij zelf de beste oplossing voor het feit dat de scooter geen verzekering had..namelijk..rustig rijden!
We merken hier op lombok wel echt dat het laagseizoen is..de stranden .zijn leeg..en de wegen rustig. Helemaal perfect dus! Verder is lombok nog vol van landbouw en andere nijverheid. Erg gaaf om te zien.

Dag 3 in kuta..verkennen we de omgeving nogmaals op de scooter. We blijven wat langer chillen op het beste strand en worden wijzer van een lokale tshirt verkoper genaamd jabal. Zijn verhaal vond ik wel tof dus ik besloot zijn eerste klant te worden van de dag. Voor maar liefst 2 euro een kek shirtje en een blije jabal! Na wat getanned te hebben springen we weer op ons plastic ros en kneuren we naar een lokale vreetschuur waar we kinderen beloven hun armbandjes te kopen wanneer ze onze namen kunnen schrijven..never dus! Haha
Na het eten gingen we weer naar een ander strand, waar we 2 kiddos treffen die voor ons mini tomaatjes en besjes gaan plukken in ruil voor wat water. Ik vroeg ze of ze ook wel eens zwommen in de zee omdat ie wat ruiger was hier..waarna ze zich plots uitkleedde en achter carlijn aan t water in renden. Haha
Na wat gespetter reden we terug door de huttendorpjes van illigale gouddelvers.
We sloten de avond af met mexicaans eten, bier en de film van nitro circus.
Omdat het openbaar vervoer op lombok erg slecht te regelen is..besloten we maar een bus/boot/bus ticket te boeken naar kuta op bali. De busritten waren prima te doen..maar de boot..dit keer geen fastboot maar een slowferry die er maar liefst 5 uur over deed. Het fijne aan deze boot was wel dat je gewoon rond kon lopen en naar de plee kon tussendoor.

Eenmaal in kuta bali..het meest touristische plekje van Indonesië. .vonden we binnen 15 min een cheap hostel met een warme douche. Waarom kuta bali vragen jullie je misschien af..nou we vliegen 5 maart vanaf denpasar airport wat 2 km verder ligt..en we toch wel zin hadden in wat meer beschaving.
Wat we allemaal nog uitspoken deze laatste dagen in Indonesië zal carlijn in het volgende verslag vertellen.

Later!

Ps. We uploaden al deze verslagen via de telefoon..wat meestal erg onhandig gaat! Om over fotos uploaden nog maar niet te beginnen. Wie fotos wilt zien moet maar even appen! Haha

• 02 Maart 2014 - 04:44

Nyree:

Klinkt weer goed As! Jammer dat ik niet genoeg tijd heb om Indonesië mee te pikken.
    Vientiane is niet echt boeiend, niet te lang blijven dus. Eerste tip ;)